088 - 11 67 900 |contact|
Kraamzorg VDA Voor De Allerkleinste
Home > Jouw kraamtijd > NA DE KRAAMTIJD

NA DE KRAAMTIJD

Na de geboorte van je kindje helpt de kraamverzorgende jou en je gezin om samen een goede start te maken. Ze controleert of jij en je kindje goed herstellen van de bevalling en leert je alles over babyverzorging. Voor veel ouders is de kraamverzorgende een echte steun en toeverlaat. Het is dan ook vaak even slikken als je afscheid neemt van de kraamverzorgende. Op deze pagina vind je wat tips voor na de kraamweek. 

De kraamtijd is voor ons geslaagd als jij zelfstandig en zelfverzekerd voor je kindje kunt zorgen. Als je na de kraamtijd nog vragen hebt, dan kun je bij meerdere personen terecht. Mocht je na de kraamtijd nog een vraag hebben over borstvoeding, dan kun je terecht bij onze lactatiekundigen. Op het consultatiebureau helpen ze je graag met alle niet-dringende vragen over je kindje. De huisarts is er voor de zaken die meer spoed hebben. En tot 6 weken na je kraamtijd kun je ook nog terecht bij je verloskundige. 

Evaluatie
Na afloop van je kraambed krijg je via de mail een evaluatieformulier toegestuurd. Het versturen van deze evaluatie hebben we uitbesteed aan een extern bureau. Wij stellen het invullen van de evaluatie zeer op prijs.  Dit zorgt er mede voor dat onze kraamzorg op een kwalitatief hoog peil blijft.

Tip: wil je andere ouders helpen met het uitzoeken van goede kraamzorg? Laat dan je ervaring ook achter op het onafhankelijk platform van ZorgkaartNederland

 


Je baby leren kennen

Meestal vertrekt de kraamverzorgende na acht dagen. In die tijd heb je al heel wat over je kindje geleerd. Van de kraamverzorgende kun je leren wat de verschillende soorten huiltjes van je kindje betekenen: honger, darmkrampjes, moe, ongemak of misschien een boertje. Dunstan Babytaal noemen ze dat. Zo weet je beter hoe je je kleintje het best kan troosten. Heel handig voor de eerste periode alleen met je kindje! Probeer ook na je kraamweek goed op de soorten huiltjes van je kindje te letten en te achterhalen wat je baby je duidelijk wil maken. Let verder goed op de honger- en slaapsignalen van je kindje. Je kraamverzorgende heeft je hier vast al iets over verteld. Wrijft je kleintje in zijn oogjes, kijkt hij weg of gaapt hij? Dan is het tijd om te slapen. Smakt hij of gaan de vingers steeds richting mondje? Dan heeft hij waarschijnlijk honger. Hoe beter jij je kindje en zijn/haar manier van communiceren begrijpt, hoe makkelijker het wordt.

Op de website van Dunstan babytaal vind je nog veel meer informatie hierover.

Hechting

Je kindje leert jou intussen ook kennen. Al tijdens de zwangerschap zoekt de kleine contact met je, bijvoorbeeld door op jouw stem, die van je partner of van broertje(s)/zusje(s) te reageren. Na de geboorte blijft hij jou opzoeken. Jij bent zijn anker. Zijn basis. Je kindje is dan ook het liefst dicht bij je. Dat is vertrouwd en veilig. Door je kindje dicht bij je te houden en veel huid-op-huidcontact te maken, vergroot je de kans op een goede hechting. Houd hem lekker tegen je aan en praat veel tegen hem, bijvoorbeeld over wat jullie gaat doen of wat er allemaal te zien is. Ook als het even wat minder goed met je gaat is het belangrijk dat je tegen je kindje blijft praten. Je baby luistert namelijk heel graag naar jouw stem en voelt zich zo steeds meer vertrouwd. Een goede hechting zal later zorgen dat je kindje meer zelfvertrouwen heeft en beter met stress kan omgaan. Verwennen kun je je kindje nu nog niet. Geef lekker toe aan knuffelsessies. Je kleintje krijgt er geen genoeg van.

Voor jezelf zorgen

In de kraamweek ben je waarschijnlijk goed verzorgd met lekkere ontbijtjes, lunches en fruithapjes. Maar ook na het vertrek van de kraamverzorgende is het belangrijk om goed voor jezelf te zorgen. Eet en drink voldoende, neem op tijd rust en ga regelmatig even naar buiten. Je kindje vindt het waarschijnlijk ook heerlijk buiten in de wandelwagen of draagdoek. Let in de (hete) zomermaanden goed op de temperatuur van je kindje, sluit een kinderwagen nooit volledig af. Voorkom dat je kindje oververhit raakt. Ook in de koude wintermaanden moet je natuurlijk goed op de temperatuur van je kindje letten.

Probeer om de activiteiten op de dag te beperken, doe wat goed voelt. In het begin is het zorgen voor jezelf en je kindje al zwaar genoeg. Je bent echt niet de eerste die aan het einde van de dag denkt: ik had de was nog willen doen, stofzuigen, boodschappen, strijken, even naar de winkel etc. Bedenk dan dat het allemaal snel genoeg verandert. Voel je niet schuldig als het je allemaal even te veel wordt en je je onzeker of zelfs verdrietig voelt. Je hormonen draaien overuren, je bent nog aan het herstellen van de bevalling en er is heel wat veranderd in je leven. Het is logisch dat je daar aan moet wennen.

Kraamvisite

De eerste weken na de geboorte zal je regelmatig kraamvisite over de vloer krijgen. Dan kan zwaarder zijn als de kraamverzorgende weg is, omdat je dan minder of geen hulp hebt bij de ontvangst. Voel je niet bezwaard om je gasten om hulp te vragen. De meeste mensen vinden het helemaal niet erg om zelf even koffie te zetten of een beschuit met muisjes te smeren. Als nieuwe moeder mag je jezelf best een beetje ontzien. En voel je ook totaal niet verplicht om je kindje door iedereen vast te laten houden of je baby wakker te maken als er bezoek komt. Lekker laten slapen die kleine!

Vraag om hulp

Waarschijnlijk ben je na de kraamweek voldoende voorbereid op de eerste tijd met je kindje. Mocht je toch tegen problemen aanlopen, weet dan dat je niet de enige bent. Je mag altijd hulp vragen. Dat kan heel lokaal, bij familie, vrienden of buren. Maar ook het consultatiebureau, de lactatiekundigen en de huisarts staan voor je klaar. Het belangrijkste is om goed naar jezelf te luisteren en niet te lang met twijfels rond te lopen.

Heb je even een moment nodig voor jezelf? Vraag dan een opa, oma of tante van de baby of ze een paar uurtjes willen oppassen. Zij staan vast te springen om wat quality time met je kindje en het geeft jou even de tijd om bij te komen. Om hulp vragen en even wat voor jezelf doen is helemaal niet erg, maar juist goed - ook voor je herstel!

Terug