VEELGESTELDE VRAGEN
1. Hoe hoog moet het bed zijn?
De bovenkant van het matras moet op een hoogte tussen de 70-90 cm zijn. Dit om een goede werkhouding voor onze kraamverzorgende te bevorderen. Het zijn landelijke eisen waaraan voldaan moet worden om zorg aan het bed te kunnen krijgen.
Tip: Je kunt de klossen gratis bestellen en thuis laten bezorgen bij medipoint-duxxie. Ook kun je hier nog andere hulpmiddelen aanvragen. De hulpmiddelen worden volledig vergoed door de basisverzekering.
2. Wat is het LIP en wat betekent het?
Het LIP staat voor Landelijk Indicatie Protocol, het is een lijst waar al je persoonlijke factoren worden meegenomen in de berekening van het aantal uren kraamzorg waar je recht op hebt. Dit wordt in eerste instantie berekend tijdens de intake, dan heb je een eerste indicatie van het aantal uren kraamzorg. Net na de bevalling en in het kraambed kunnen de uren bijgesteld worden, dat kan bijvoorbeeld komen doordat jij en/of je baby één of meerdere dagen in het ziekenhuis verblijft.
Tip: wil je nog meer informatie over de kraamzorguren? Onder het kopje ‘Bevalling en Kraamtijd’ worden de kraamzorguren nog extra uitgelegd.
3. De bevalling: wanneer bel ik Kraamzorg VDA?
Thuisbevalling: in het geval van een thuisbevalling hoef je kraamzorg VDA niet zelf te bellen. Dit doet de verloskundige, de verloskundige regelt dat er een kraamverzorgende van VDA komt om te helpen tijdens de bevalling. De geboortegegevens worden door de kraamverzorgende doorgegeven aan de planning, hier hoef je dus zelf niets voor te doen.
Ziekenhuisbevalling / verplaatste thuisbevalling: na de geboorte in het ziekenhuis mag je kraamzorg VDA op de hoogte brengen van de geboorte van je kindje(s). Op deze manier kan er in de planning al rekening gehouden worden met de kraamzorg bij jullie thuis. Het doorgeven van de bevallingsgegevens graag tijdens kantooruren, het is niet nodig om dit direct ’s nachts aan ons door te geven. Bij het doorgeven van de gegevens krijg je te horen dat je nogmaals mag bellen op het moment dat je op het punt staat om het ziekenhuis te verlaten. Op die manier weten we zeker dat de kraamverzorgende niet voor een dichte deur staat bij je thuis.
4. Waar kan ik terecht met vragen ná mijn kraamtijd?
Als je na de kraamtijd nog vragen hebt, dan kun je bij meerdere personen terecht. Mocht je na de kraamtijd nog een vraag hebben over borstvoeding, dan kun je terecht bij onze lactatiekundigen. Op het consultatiebureau helpen ze je graag met alle niet-dringende vragen over je kindje. De huisarts is er voor de zaken die meer spoed hebben. En tot 6 weken na je kraamtijd kun je ook nog terecht bij je verloskundige. Aarzel niet om contact op te nemen!
5. Aan welke taken kan ik denken als het gaat om de huishoudelijke taken die de kraamverzorgende doet?
De kraamverzorgende is er in de eerste plaats voor de zorg voor moeder en kind. Het verschilt of je kraamzorg-op-maat (49 uur) of minimale kraamzorg (24 uur) krijgt. Bij kraamzorg-op-maat zal de kraamverzorgende de hygiëne waarborgen; hieronder valt het schoonhouden van de kraam- en babykamer en het toilet, ook het bijhouden van de was van moeder en kind is een belangrijke taak. Mocht er ruimte en tijd zijn, dan kan de kraamverzorgende in overleg stofzuigen, de was van andere gezinsleden opruimen, voorbereidingen treffen voor het avondeten of bijvoorbeeld de andere kinderen in het gezin even bezighouden. Bij minimale kraamzorg is in principe geen tijd voor huishoudelijke taken, mantelzorg is hierbij erg belangrijk.
Tip: wil je nog meer informatie over de kraamzorguren? Onder het kopje ‘Bevalling en Kraamtijd’ worden de kraamzorguren nog extra uitgelegd.
6. Kan ik zelf mijn kraamzorginstelling kiezen?
De keuze ligt geheel bij jou. Kijk wel even naar de juiste regio, iedere kraamzorginstelling heeft een bepaald werkgebied. Het is wel belangrijk dat je binnen het werkgebied woont.
7. Hoe lang van tevoren moet ik me ergens inschrijven/aanmelden en hoe gaat dat in zijn werk?
Het is verstandig om je omstreeks de derde maand van de zwangerschap in te schrijven. Dit kan eenvoudig door het aanmeldingsformulier in te vullen.
Tip: hoe eerder je je aanmeldt, hoe meer verzekerd je bent van het volledig aantal kraamzorguren.
8. Wij hebben huisdieren, een hond en 2 parkieten.
Zorgt de kraamverzorgende tijdens mijn kraamtijd ook voor onze huisdieren zoals het uitlaten van de hond en het verschonen van de kooi?
Een kraamverzorgende werkt binnen de grenzen van haar beroep. In principe behoren deze taken dus niet tot haar werkzaamheden. In overleg wordt echter wel eens een uitzondering gemaakt voor het uitlaten van de hond.
Tip: geef bij je aanmelding al aan dat je een huisdier hebt, dan gaan wij op zoek naar een kraamverzorgende die daar affiniteit mee heeft.
9. Welke spulletjes moet ik voor de bevalling al in huis hebben voor de baby, voor mezelf en de bevalling?
Op de pagina Uitzetlijst vind je een volledig overzicht van alle spullen die je nodig hebt voor de bevalling en de kraamtijd.
Tip: er zijn veel commerciële uitzetlijsten in omloop, voorkom onnodig hoge kosten. Onze lijst is samengesteld met verloskundigen en andere kraamzorgorganisaties. Met deze uitzetlijst heb je voldoende in huis voor jou en je allerkleinste.
10. Welke cursussen zijn er?
Kraamzorg VDA organiseert zelf geen cursussen maar wij bevelen wel een aantal cursussen van harte aan: kijk hiervoor op ‘Aanbevolen cursussen’.
11. Ik ben niet tevreden over de kraamzorg. Wat nu?
Het kan voorkomen dat je een klacht hebt. Bespreek dit dan met de betrokken medewerker. Indien dit gesprek geen oplossing brengt, kun je ons altijd bellen op 088 11 67 900. Wij zullen er dan alles aan doen om je alsnog een fijne kraamtijd te bezorgen.
12.Hoe bestel ik de hulpmiddelen die op de uitzetlijst staan?
Tijdens je kraamweek is een aantal hulpmiddelen noodzakelijk. De hulpmiddelen bestaan uit bijvoorbeeld bedverhogers, een ruggensteun, een ondersteek of een douchekrukje. Kraamzorg VDA werkt samen met leverancier Medipoint-Duxxie welke ervoor zorgt dat de hulpmiddelen gewoon bij je thuis worden bezorgd, helemaal gratis! Onze intaker helpt je graag mee om de benodigde hulpmiddelen te bestellen tijdens het intakegesprek. Je kan de hulpmiddelen ook zelf bestellen via medipoint.nl/kraam.